Projecten
Strategie en besluitvorming


2019, Gemeente Zeewolde, verkenning watertaxi

Verkenning, vervoer over water, strategie

2019, Gemeente Lelystad, Variantenstudie E-bikeroutes Airport

Fietsbeleid, duurzame mobiliteit, variantenstudie

2018, Gemeente Oisterwijk, evaluatie parkeerschijfzone

Parkeerbeleid, parkeeronderzoek, evaluatie

2018, CROW, proces mobiliteit en gebiedsontwikkeling

Mobiliteit, parkeren, duurzaamheid, strategie, proces

2017, Gemeente Medemblik, uitvoeringsplan parkeren

Parkeerbeleid, actualisatie, economische ontwikkeling, strategie, parkeergarage, haalbaarheid

2017, Hilversum, procesmanagement Stationsomgeving

Bereikbaarheid, draagvlak, besluitvorming, participatie

2016, Trendbureau Overijssel, trends en scenario's mobiliteit

Strategie, beleid, besluitvorming, visie

2016, Provincie Flevoland, haalbaarheid fietsbrug Zeewolde – Horst

Haalbaarheid, kosten-batenanalyse, verkenning

2016, Gemeente Oisterwijk, evaluatie gratis parkeren

Parkeerbeleid, evaluatie, parkeeronderzoek

2016, Gemeente Duiven, sanering verkeersborden

Verkeersveiligheid, kostenbesparing, straatbeeld

2016, Gemeente Wageningen, gebiedsvisie parkeren binnenstad-noord

Strategie, parkeerbeleid, parkeerbalans, parkeerexploitatie, organisatie

2016, Provincie Overijssel, bestuurlijke advisering A1

Strategie, besluitvorming

2016, Gemeente Papendrecht, beoordelen economische effecten parkeerscenario's

Parkeerbeleid, economische effecten, strategie

2015, Gemeente Cuijk, verkeersplan Katwijk

Leefbaarheid, sluipverkeer, verkeersplan, participatie, draagvlak, besluitvorming

2015, Gemeente Schiedam, herijking parkeerbeleid

Strategie, parkeerbeleid, besluitvorming

2015, Gemeente Oud-Beijerland, Herziening parkeerbeleid

Strategie, parkeerbeleid, binnenstad, participatie, besluitvorming, inspraak, economie

2015, Gemeente IJsselstein, Mobiliteitsagenda

Strategie, mobiliteitsbeleid, mobiliteitsagenda, besluitvorming

2015, Gemeente Loon op Zand, parkeervisie dorpshart Kaatsheuvel

Centrumontwikkeling, parkeernormen, parkeerbalans, parkeerregulering, economie, kwaliteit openbare ruimte

2015, Gemeente Oisterwijk, ontsluiting Pannenschuur

Verkeersplan, participatie, strategie

2014, Gemeente Oisterwijk, parkeerplan centrum

Parkeerbeleid, parkeerplan, parkeerstrategie, participatie

2014, RWS WVL, Truck Parking Behaviour

Vrachtverkeer, parkeren

2014, Gemeente Rijswijk, strategie parkeerregulering

Parkeerbeleid, strategie, participatie, draagvlak

2013, Gemeente Wageningen, parkeerplan binnenstad

Parkeerbeleid, strategie, participatie, het Nieuwe Parkeren, Parkeerverwijzing, Parkeernormen

2013, Gemeente Heusden, verkenning toekomst parkeerbeleid

Parkeerbeleid, strategie, draagvlak

2013, Regio Rivierenland, strategie aanpak A15

Strategie, partnership, hoofdwegennet

2013, KPVV-Spark, Parkeerwijzer Parkeren en RO/Grondbeleid

Parkeerbeleid, het Nieuwe Parkeren, Gebiedsontwikkeling

2013, Gemeente Medemblik, Parkeervisie

Parkeerbeleid, strategie, centrumontwikkeling, toerisme, evenementen, parkeernota, parkeernormen, participatie

2012, Gemeente Wageningen, consultatie Mobiliteitsvisie

Consultatie, communicatie, participatie, besluitvorming

2012, Gemeente IJsselstein, beoordelingsmethodiek parkeerdruk

Parkeren, parkeerbeleid, toetsingskader

2012, Gemeente Zaanstad, verkeersplan stadscentrum Zaandam

Economie, bereikbaarheid, openbare ruimte, mobiliteitsgedrag, haalbaarheid, financiën

2012, Provincie Overijssel, Aanpak A1

Hoofdwegennet, mobiliteitsbeleid, strategie, financiën, besluitvorming

Strategie en besluitvorming


2013, Gemeente Medemblik, Parkeervisie

Parkeerbeleid, strategie, centrumontwikkeling, toerisme, evenementen, parkeernota, parkeernormen, participatie




Voor de gemeente Medemblik heeft ‘Met Graumans’ een parkeervisie opgesteld met de volgende producten:

  1. Een parkeeronderzoek in de stad Medemblik inclusief een onderzoeksrapportage.
  2. Een advies over het parkeerbeleid voor de stad Medemblik. Het gaat om een parkeervisie voor de komende tien jaar.
  3. Geactualiseerde parkeernormen voor de gehele gemeente Medemblik aangevuld met een advies over de wijze waarop de parkeernormen worden toegepast.


De parkeervraag fluctueert behoorlijk doordat het toerisme en de watersport seizoensgebonden zijn. Daarnaast zijn er allerlei evenementen die veel publiek trekken. Tijdens de Regatta en de Harddraverij is er een extra grote parkeervraag. In en rondom het centrumgebied van Medemblik staan nog diverse ontwikkelingen op stapel die gevolg hebben voor de parkeervraag.

Er is mogelijk sprake van een capaciteits- en verdelingsvraagstuk, dat zich toespitst op het beantwoorden van de volgende vragen:

  • Is capaciteitsuitbreiding nodig en mogelijk (qua ruimte, stadsbeeld en financiën)?
  1. Op welke wijze kan de (toekomstige) beschikbare capaciteit het beste worden toegedeeld aan de verschillende gebruikers en is daar een vorm van parkeerregulering voor nodig (anders dan betaald parkeren)?
  2. Op welke wijze kan het parkeren worden georganiseerd zodat het bijdraagt aan een ‘gastvrije en aantrekkelijke stad Medemblik’? Dit betekent dat het parkeren klantvriendelijk moet zijn en een positief imago moet hebben en moet voldoen aan de behoeften van de verschillende gebruikers.


Het beantwoorden van deze vragen heeft geleid tot een toekomstvisie (2014-2024) op het parkeren voor de kern Medemblik. Deze visie is op 6 maart 2014 door de gemeenteraad vastgesteld.


| |